Ponieważ już drugi raz mam zapytać o symbolikę różnych rzeczy zakładam oddzielny temat.
Więc proszę, abyście powiedzieli mi:
- Co symbolizuje czerwień;
- Mięta;
- Rumianek;
- Garnek;
- Mgła;
- Zapach czystości (w sensie czystości myśli)
- Jakie zioła mają zdecydowanie pozytywne znaczenie;
- Jaki kolor może cechować intuicję, słuch, węch, dotyk, smak i wzrok;
- Który leśny śpiewający ptak może symbolizować radość, prostotę bądź wolność.
Z góry dziękuję :)
Edit: Dopisałam jedno słowo :)
symbole
Moderator: RedAktorzy
- BlackAngel
- Pćma
- Posty: 236
- Rejestracja: czw, 28 sty 2010 17:46
symbole
Co cię nie zabije, to cię wkurzy ;D
-
- Nexus 6
- Posty: 3388
- Rejestracja: śr, 27 gru 2006 15:45
Czerwień (Wiki)
Mgla (http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin ... hives/1246)
Ptak – wydaje mi się, że słowik
Więcej http://ezotop.pl/forum-134.html
http://www.tworczosc.unreal-fantasy.pl/ ... 260,a.html
Mięta (http://ziola.mojeforum.net/temat-vt45.html)Czerwień, najgorętsza ze wszystkich barw, od najdawniejszych czasów była kolorem życia i skrajnych uczuć. Często jest uznawana za "kolor kolorów". W niektórych językach jest synonimem słowa "kolorowy", zaś w innych słowa "piękny". Ma setki znaczeń, z których wiele jest sprzecznych, zaś żadne nie jest uniwersalne.
Ciekawostki kulturowe związane z czerwonym: w Chinach jest kolorem szczęścia, powodzenia i miłości, na ślubie panny młode zakładają tam czerwone suknie (w Polsce podobnie jest na maturach), zaś w południowej Afryce stanowi kolor żałoby.
Dobra strona czerwieni to ta kojarzona z miłością (czerwona róża, czerwone serduszka walentynkowe) i pasją (gorące uczucia – płomień). Domeny czerwieni to siły witalne, życie i piękno. Z ogromnej ilości symbolizowanych przez nią cech, do najważniejszych należą: ekstrawertyzm, odwaga, antydepresyjność, asertywność, determinacja, przyjazność, ciepło i wrażliwość. Jest kojarzony z organizacjami charytatywnymi, pomocą medyczną (czerwony krzyż) i organizacjami lewicowymi.
Jej "zła" strona to symbol złości i krwi jako rewolucji. Kolor czerwony użyty w odpowiednim kontekście może kojarzyć się z powstaniem, rewolucją, śmiercią, walką, a w krajach Europy Wschodniej i Środkowej również z komunizmem. Do XIX w. mundury wojskowe zawsze zawierały w sobie przynajmniej akcent czerwieni, zaś rękawice bokserskie i samochody sportowe do dziś nieodłącznie kojarzą się z tą barwą.
Rumianek (http://www.panacea.pl/articles.php?id=155)O samej mięcie mam sporo nowinek podzielę się z wami;
mówi się o niej , że byla ceniona od niepamiętnych czasów.W mitologii greckiej Hades zmienił ukochaną nimfę w miętę, aby uratować ją przed zemstą swej ukochanej żony.Biblijni faryzeusze uważali miętę ,koper, i kminek za rośliny tak cenne, że pobierali od ich zbiorów dziesięcinę.Żydzi zaś posypywali miętą podłodę w synagogach. Kilka wieków póżniej Włosi robili to w kościołach, nazywając ją ZIELEM ŚW. MARII.Miętę jako symbol gościnności przedstawia owidiusz, pisząc o parze wieśniaków Bsucis i Filemonie., któży czyścili nią naczynia przed podaniem gościom..Gerard pisał na ten temat w 1597r; : w pokojach i miejscach zabaw rozrzuca się miętę dla przyjemności i odpoczynku, kiedy odbywają się tam przyjęcia i bankiety."Rzymianie przyprawiali miętą wina i sosy.Japończycy noszą ponoć przy sobie kulkę z pomiętych liści- zapach ten orzeżwia i pokrzepia.Wiele mięty uprawiano już w x wieku / w Europie/ Spośród 600 odmian lepiej wybierac po zapachu niż po nazwie. Najpopularniejsza , mięta pieprzowa /M.x piperita/ jest ogrodowym mieszańcem.
Garnek - mnie się kojarzy z ciepłem domowym, obfitością, szczęściem.Rumianek w emblematyce symboli chrześcijańskich oznacza zmaganie się ze złem, walkę z chorobą. Oznacza też energię w przeciwnościach losu, optymizm i równowagę. Poprzez swoje usytuowanie wśród pospolitych chwastów polnych, symbolizuje też skromność. Skromność, niepretensjonalność, urok - to cechy, które kojarzą się z bukietem polnych kwiatów zebranych na wiosenno - letnim spacerze. W bukiecie tym, obok maków i chabrów, znajdzie się rumianek, tak jak na bliższym nam w czasie obrazie "Powrót ze spaceru" Tadeusza Makowskiego (1882-1932).
Mgla (http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin ... hives/1246)
Jeśli chodzi o zioła, to każde ma pozytywne znaczenie, bo w końcu zioła maja właściwości lecznicze.Ostatnim motywem, bardzo znaczącym, jeśli chodzi o kreację przestrzeni nacechowanej transcendentnie, jest w siedmioksięgu mgła. Także stanowi ona „miejsce” otwarcia. Dokładnie tak, jak w mitologii celtyckiej, znosi ona granicę. Sapkowski wielokrotnie posługuje się obecnością mgły, by zamanifestować moment spotkania rzeczywistości racjonalnej, sprofanowanej [55] ze sferą o charakterze nadprzyrodzonym. Mgła towarzyszy Geraltowej rozmowie ze Śmiercią podczas snu-wizji na soddeńskim wzgórzu (MP 331). Wieżę we mgle widzi upośledzona dziewczyna wieszcząca przyszłość dla Wilka i jego towarzyszy (CHO 303). Mgła zalega druidzką puszczę Myrkvid, w której wiedźmin przestaje być wiedźminem (WJ 249). Jezioro Mil Trachta, na którym Ciri walczy ze swymi prześladowcami i na którego brzegu objawia się jej Wieża Jaskółki zasnute jest mgłą (WJ 410). Geralt, tak jak Artur, we mgle odpływa do Avalonu. Zwłaszcza ostatni przykład przejrzyście odsłania jej symbolikę. Mgła jest każdorazowo znakiem tego, co niesamowite, tajemnicze, legendarne, niewytłumaczalne rozumowo. Nie odchodzi tu łódzki pisarz od powszechnie przyjętej interpretacji tego symbolu, mgłę bowiem uznaje się za znak „niepewności, czegoś nieokreślonego, co znajduje się na pograniczu rzeczywistości i nierzeczywistości” [56]. Również w cyklu wiedźmińskim towarzyszy ona wydarzeniom, które rozgrywają się na granicy jawy i snu, rzeczywistości i mitu. Jednak mgła w opowieści o Geralcie i Ciri posiada – oprócz tradycyjnych symbolicznych sensów – także znaczenie specyficzne tylko dla tegoż cyklu. Z racji oczywistości swego literackiego rodowodu, a stanowi go słynna scena śmierci króla Brytów, mgła – funkcjonująca w omawianych tu utworach. Sapkowskiego jako leitmotiv treściowy – odciska na jego fabule niezatarte „arturiańskie” piętno. Podobną funkcję zdają się spełniać opisane wyżej: jezioro – motyw przestrzenny o dość jasnej „avalońskiej” proweniencji – oraz, powiązana przeznaczeniem z Ciri, Wieża Jaskółki, echo zamku Graala. Wydaje się, że zarówno wieża, jezioro, jak i mgła, zwiastując na poziomie fabularnym wkraczanie żywiołu transcendencji w brutalną realność fikcyjnych wydarzeń, na poziomie strukturalnym sygnalizują zbliżanie się opowieści o wiedźminie i wiedźmince do jej arturiańsko-celtyckiego pierwowzoru, a co za tym idzie, niejako jej „umitycznienie”.
Ptak – wydaje mi się, że słowik
Więcej http://ezotop.pl/forum-134.html
http://www.tworczosc.unreal-fantasy.pl/ ... 260,a.html
- Procella
- Fargi
- Posty: 320
- Rejestracja: sob, 16 sty 2010 22:02
Są też zioła trujące, nie zapominaj.Xiri pisze: Jeśli chodzi o zioła, to każde ma pozytywne znaczenie, bo w końcu zioła maja właściwości lecznicze
BlackAngel - polecam:
Maria Immacolata Macioti "Mity i magie ziół" (Universitas 2006)
I zainwestuj w jakiś porządny leksykon symboli, są różne - skoro często tego potrzebujesz, to chyba warto.
¿ǝıʍołƃ ɐu ıoʇs ʇɐıʍś ǝż 'ǝıuǝżɐɹʍ ɯǝsɐzɔ ǝıɔɐɯ
-
- Nexus 6
- Posty: 3388
- Rejestracja: śr, 27 gru 2006 15:45
- BlackAngel
- Pćma
- Posty: 236
- Rejestracja: czw, 28 sty 2010 17:46
- Ilt
- Stalker
- Posty: 1930
- Rejestracja: pt, 02 paź 2009 15:45
A w jakim języku docelowym? Bo wbrew pozorom to ma znaczenie ;>
e: jak ęgilski też pasuje, to "A Dictionary of Symbols" J. E. Cirlota jest całkiem znośnym przeglądem symboli największych kultur Wschodu i Zachodu przez wieki.
e2: jak francuski, to Jean Chevalier mi się kojarzy.
A jak polski - to oczywiście na śniadanie Władysław Kopaliński. Słownik wąski, ale przyjemny.
e: jak ęgilski też pasuje, to "A Dictionary of Symbols" J. E. Cirlota jest całkiem znośnym przeglądem symboli największych kultur Wschodu i Zachodu przez wieki.
e2: jak francuski, to Jean Chevalier mi się kojarzy.
A jak polski - to oczywiście na śniadanie Władysław Kopaliński. Słownik wąski, ale przyjemny.
The mind is not a vessel to be filled but a fire to be kindled.
- Procella
- Fargi
- Posty: 320
- Rejestracja: sob, 16 sty 2010 22:02
- Alfi
- Inkluzja Ultymatywna
- Posty: 20009
- Rejestracja: pt, 10 cze 2005 10:29
- Teano
- Kadet Pirx
- Posty: 1309
- Rejestracja: wt, 05 cze 2007 19:05
Drobna uwaga na marginesie dyskusji.
Na wszelki wypadek, jakby ktoś mitologii nie czytał albo gdy była w szkole czytał pod ławką coś z fantastyki, zwrócę uwagę na literówkę, czeski błąd w imieniu "Bsucis", żeby to się przypadkiem nie powieliło :)Xiri pisze: Mięta (http://ziola.mojeforum.net/temat-vt45.html)
Miętę jako symbol gościnności przedstawia owidiusz, pisząc o parze wieśniaków Bsucis i Filemonie., któży czyścili nią naczynia przed podaniem gościom.
Oczywiście powinno być "a", jeden klawisz bardziej w lewo.
Orty mam nadzieję, się nie powielą. ;)
Mordor walnął maczugą Orbana w łysy czerep. Po chwili poczuł to samo.
Umowa sporządzona została w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
po jednym dla każdej ze stron.
� Dżirdżis
Umowa sporządzona została w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
po jednym dla każdej ze stron.
� Dżirdżis
- Achika
- Ośmioł
- Posty: 609
- Rejestracja: pt, 22 sie 2008 09:23
Znalazłam taką stronkę z listą najrozmaitszych symboli, może komuś się do czegoś przyda. Wprawdzie strona ma na celu ostrzeganie chrześcijańskich dzieci przed okultyzmem, a opisy symboli sa powierzchowne, ale lista jako lista jest dość ciekawa, a w razie czego można sobie poszukać bardziej rozwiniętych opisów gdzieś indziej.
Było pokolenie X, teraz jest pokolenie Ctrl + X.